Succes i teams?

Vi har alle en drøm om at være succesfulde på vores job. Vi har måske ikke de store drømme om at gøre en stor karriere, men vi vil gerne gøre vores arbejde så godt som muligt. Du bliver glad, når en ny medarbejder for at vide, at hun skal henvende sig til dig, fordi du gør arbejdet godt. Du bliver ekstra stolt, når du kommer til at overhøre en af cheferne sige til en anden, at du gjorde et godt stykke arbejde. Du tager da også selv initiativer. Du foreslår andre veje, I kan gå, når et problem skal løses. I det hele taget, så indgår du nemt og smertefrit i et godt team. Og det gør dig glad. Men hvad er et godt team?

Det gode team

Der er mange svar på dette spørgsmål. Men følgende er elementer, som gode teams bygger på med inspiration fra denne hjemmeside: https://goteam.dk/blog/hvad-er-et-team:

A) Gensidig respekt for alle i teamet. Lige fra team lederen til hende, der sørger for, at der bliver tørret støv af på kontoret.

B) God kommunikation. Dette er måske det vigtigste element, der skaber et godt team. Det kan godt være at jeres team samarbejde i ny og næ kommer ind i skærmydsler, fordi i er uenige om noget. Men med god kommunikation imellem jer, så kan I løse den konflikt, der er opstået. Hurtigt.

C) Erfaring fra tidligere team samarbejder, hvor I har lært hinanden rigtigtig godt at kende. Det er vigtigt, at der er erfaring, fordi teams er organismer, der ændrer sig hele tiden. Der kommer måske en ny medarbejder ind på teamet. Han – eller hun – skal kunne mærke, at I har erfaringen og overskuddet til at lytte til hans eller hendes ideer. Det kan være meget værdifuldt for et team at få nye inputs ind. Og er det ikke det helt rigtige input, så vil der være dele, som kan bruges til at løse opgaven hurtigt.

D) Gensidig forståelse overfor alle i teamet, som går på at, alle kan have en dårlig dag og måske bare lige skal skubbes hen i et grinehjørne. Her er det vigtigt, at der også er forståelse for, at den der har en dårlig dag, måske helst vil arbejde hjemmefra eller ikke er så villig til at tale med andre om andet end opgaven.

Menneskelige relationer

Så, svaret på dit spørgsmål om, hvad et godt team er, er ikke bare noget med at teamets medlemmer har kompetencer, der komplimenterer hinanden, så opgaven kan løses. Svaret ligger mere i de menneskelige relationer, som I har. Det handler om forståelse, kommunikation og mod til at sige fra eller til. Det handler om, at I er bevidste om disse elementer – og bevidst arbejder på, at jeres relationer bliver bedre og bedre.

Så langt så godt. Det vigtigste ved godt team samarbejde er dog, at I altid giver hinanden lov til at tale ud. Mange gode teams går simpelthen itu, netop fordi en eller anden afbryder den, der taler eller forsøger på det. Og det kan være en kilde til at det medlem på teamet føler, at han eller hun ikke bliver taget alvorlig.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *